woensdag 8 mei 2013

Verleden week heb ik een eerste setting tandwielen geplaatst (spoed 2,7mm), de andere tandwielen worden voorlopig even opzij gelegd, maar gaan later dienen om verschillende configuraties mee samen te stellen, (spoed = 2,7, 3, 4, 5, 7mm, etc) de mogelijkheden zijn legio.

Door de toegepaste ratio van de tandwielen, en de aandrijving ervan via het kleinste tandwiel in de reeks, betekend dit alles dat ik op de uitgaande as een hoog koppel overhou. Dat is ook meer dan gewenst, omdat de uitgaande as de dwarsslede met bovenfrees moet gaan aandrijven.
Omdat het kleinste tandwiel bovenaan op de draaias zit kan ik het hele boeltje laten draaien met de motor van de draaibank. De motor word aangestuurd door een FU, links en rechts draaien is hier standaard op aanwezig, net als een elektronische snelheidsregeling.  Perfect uitgerust voor de klus dus.

De tandwielen hebben ondertussen hun eerste toertjes gedraaid, dat verliep perfect, geen verdere modificatie's nodig hier. Dit wil zeggen dat ik kan overgaan naar een volgende fase: het plaatsen van geleidewielen en staalkabel, nodig om de verbinding te maken tussen tandwielstelsel en dwarsslede.
Omdat de staalkabel wel op spanning moet kunnen gezet worden is er nood aan een opspansysteem voor de kabel.
In eerste instantie dacht ik aan een kabelspanner, dit impliceerde wel dat ik twee kabels van verschillende lengte nodig had. Een kabelspanner heeft maar een klein spanbereik.
Twee kabels omdat er twee systemen op de draaibank kunnen geplaatst worden.

-Torsen frezen: de uitgaande as zit hier bovenaan op de draaias = een lange kabel .

- Schroefdraad frezen: de uitgaande as zit onderaan = een kortere kabel ( ongveer 800mm korter)

Om toch met één kabel te kunnen werken ( de langste kabel) heb ik besloten om op de slede een mini winch te bouwen, zo kan ik de kabel indraaien tot de gepaste lengte, en het hele boeltje op spanning zetten.
De winch krijgt een trommel van 40mm diameter, één toer hiermee loopt 125mm kabel in, 7 toeren en de kabel is op lengte.

Maar eerst komen dus de geleidewielen aan de beurt, die ga ik maken van stukjes Trespa (8mm dik) en voorzien van een uitholling om de kabel te geleiden. Met vijf geleidewielen moet de klus geklaard kunnen worden. Zo komt stilaan het moment dichterbij dat er effectief kan gefreesd worden.

Bijgaand nog wat foto's van de werken tot hiertoe.


De opstelling voor het spiraal- of torsen frezen.

snel op- en af te bouwen door twee schroeven.

Het kleinste tandwiel voor het schroefdraad frezen.

Verschillende tandwielen betekenen ook verschillende asafstanden,
daarom een stalen "brug"  
                                   

Een eerste opstelling.

En de tandwielen in de lijnolie na de geslaagde proefloop.

Langs de andere zijde bekeken.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten