zondag 4 november 2012

En weer wat verder met de bouw. Dank zij de gezaagde tandwielen kon ik nu de juiste afmetingen van de diverse steekcirkels en centers opmeten en in tekening brengen. Met als eindresultaat in volledige werktekening.
Aan de hand van deze tekening is het dan ook een koud kunstje geworden om de rest te bouwen.
Zo heb ik deze week de hele aandrijfmodule werkend gekregen.
Tevens al de as en de wielen eens voorlopig samengebouwd. Bij de constructie van deze onderdelen heb ik mij laten inspireren door een bekende tekenfilmreeks " The Flintstones"
Wat betekend dat ik de houten wielen opgesloten heb met wiggen,  de gaten voor deze wiggen heb ik gehakt met de schietbeitel. Voor die twee gaten was het niet de moeite om een machine in te stellen.
De wielas is gemaakt in Afzelia, de wielen zijn dan weer vervaardigd uit twee stukken Yellow Poplar.
Alle wiggen worden uiteindelijk in Robinia vervaardigd, dat is een taaie houtsoort waar je al eens wat klappen op mag geven zonder dat de stukken barsten.


De draaipaal.


Het staartstuk.


Schuine gaten hakken.


Wieltappen draaien.


Afgewerkte as.


Wielen voorlopig gemonteerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten