woensdag 8 februari 2012


Ondanks een stukje bevroren waterleiding dat eerst moest gefikst worden, toch ook verder gegaan met de bouw van de trapdraaibank.
Zo heb ik eerst een riemspanner gefabriceerd uit wat restjes plat staal en een oude houtbout. De poulie is gedraaid uit Essen en voorzien van twee kogellagers. Hoe minder wrijving hoe beter.

Volgende klus was het maken van de losse kop, hier heb ik een stamdeel Robinia voor gebruikt.  Maar, om van een rond stuk stam een rechthoekige sectie te maken, dat had wat voeten in de aarde. Oorzaak van de problemen waren ingegroeide spijkers, die dingen kosten mij twee lintzaagbladen. Eens ik een rechthoekige sectie uitgezaagd had was de rest een fluitje van een cent.
Met als eindresultaat een verlijmde losse kop, die enkel nog een kleurtje en een lijnolie afwerking behoeft.

Zoals gewoonlijk ook weer wat plaatjes van de werken.



                                     
De riemspanner gemonteerd.


                                     
Een stamstuk Robinia klaar voor de zaag.

Even testen of het visueel wel klopt.

Alles gelijmd en de staart voorzien van een opening voor de wig waar de kop mee gaat vastgezet worden op het draaibed.







2 opmerkingen:

  1. Goh... wat leuk om te zien allemaal, heb je blog gevonden via woodworking.nl
    Ik zie tot mijn vreugde dat je veel met de hand doet, maar ook machines (op een goede manier) gebruikt. Wat ben je van plan te gaan doen met de trapdraaibank?
    Ikzelf (ben nu 66) heb mijn hele leven als beeldhouwer met vele materialen gewerkt; hout, staal, beton, kunststof en nog veel meer, maar heb nergens een opleiding in gehad.De laatste jaren doe ik veel, maar nu als hobby, met hout. Ik draai, zaag en lijm en ben nu bezig een drum-sander te bouwen omdat ik het leuk vind machientjes te maken.
    Als je het leuk vindt kom ik graag een keer bij jou langs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het positieve commentaar, en sorry voor de laattijdige reactie, te veel werk en te weinig tijd.

    Ik ga de trapdraaibank regelmatig gebruiken voor demonstraties, de eerste maal in Lier, ter gelegenheid van Lier800, deze manifestatie gaat door eind April.
    Onze vzw.Tolerant word regelmatig gevraagd op allerlei festiviteiten, nautische en andere, steeds is er de vraag om te demonstreren, maar schepen op verplaatsing bouwen is niet evident, daarom deze draaibank. Scheepsonderdelen maken of bewerken op verplaatsing leverd geen problemen op, vandaar.


    Mvg,

    André

    BeantwoordenVerwijderen