zondag 22 januari 2012

Eens de werktekening een feit, wat wil zeggen, dat op papier tenminste, alle problemen opgelost zijn, kan de bouw aangevangen worden.

Als bouwmateriaal heb ik gekozen voor Eik en Grenen kernhout. De eerste houtsoort voor de aandrijving, de aandrijfwielen dus.  Het Grenen kernhout voor de rest, met hier en daar een accentje in Peren.


Hier de definitieve werktekening, HET plan met alle afmetingen en constructiedetails, niet alleen het hout, maar ook alle ijzerbeslag zoals de hoofdas, tegencenter, en leunspaanhouder, en de toe te passen lagering voor de roterende delen.

De bouw ben ik gestart met het imposantste onderdeel, het vlieg- aandrijfwiel, 600mm diameter, 90mm breed, en 17kg zwaar. Gewicht wat ik nodig heb voor de vliegwielwerking, door de aandrijving met krukas zit er in de beweging altijd een dood punt. Dit dode punt word overwonnen door de vliegwielwerking van het aandrijfwiel.

Het aandrijfwiel is opgebouwd uit 6 segmenten, met 6 spaken verbonden met de bos, of as van het wiel.
Voor de bouw van dit wiel kon ik dankbaar gebruik maken van mijn kopdraaibank, zo kon ik het wiel in één opspanning op maat draaien:-))







 Hierbij wat foto's van de productie van het aandrijfwiel, van start tot finish, het eerste onderdeel is nu een feit. De volgende stap word de bouw van het draaibed met onderstel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten